تفکر انتقادی و تقویت آن در کودکان

آیا تا به حال در مورد تفکر انتقادی شنیده‌اید؟

تفکر انتقادی مهم‌ترین مهارتیست که می‌توانید به کودکان آموزش دهید، چرا که بدون آن کودکان توانایی تصمیم گیری مستقل را نخواهند داشت.

در این مطلب به معرفی و اهمیت این مهارت حیاتی می‌پردازیم و درنهایت روش هایی برای تقویت آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

تفکر انتقادی چیست؟

تفکر انتقادی مجموعه‌ای از مهارت‌های ذهنی است که با کمک آنها تصمیم‌ گیری می‌کنیم. با این مهارت‌ها می‌توانیم اطلاعات مختلف را ارزیابی کنیم و درست و غلط آنها را تعیین کنیم. تفکر منتقدانه نسبت به یک موضوع یا مشکل یعنی با ذهنی باز برای رسیدن به نتیجه و راه‌حل نهایی، بتوانیم روی گزینه‌های مختلف تفکر کنیم. کودکانی که مهارت‌های تفکر انتقادی در آنها تقویت شده باشد وقتی به دوره بلوغ و نوجوانی برسند، می‌توانند بدون کمک والدین خود تصمیمات مهم و صحیحی بگیرند. بعضی از کارشناسان، تفکر انتقادی را یکی از هفت مهارت ضروری برای کودکان می‌دانند.

در دنیای امروز که به سرعت در حال تغییر است، تنها دانستن فهرست‌وار موضوعات مختلف برای کودکان کافی نیست.آنها باید منتقدانه فکر کنند تا بتوانند از طریق مقایسه، تجزیه و تحلیل و ارزیابی تفاوت‌های اطلاعات به نتیجه‌گیری صحیح برسند و درک بهتری از حقایق پیرامون خود پیدا کنند.

چرا مهارت های تفکر انتقادی اهمیت دارد؟

برنامه ارزیابی دانشجویان بین المللی (PISA) که دانش آموزان ۱۵ ساله را در ۴۴ کشور مختلف آزمایش کرد نشان داد که بیش از یک نفر از هر شش دانش آموز آمریکایی قادر به حل تکالیف تفکر انتقادی نیستند.علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد که جوانان با توانایی‌های تفکر انتقادی ضعیف، بیشتر احتمال دارد مشکلات رفتاری را تجربه کنند.

به‌گفته آماندا پیکریل،«اگر کودکان متفکر انتقادی نباشند، با‌دقت فکر نمی‌کنند.» پیکریل عضو هیئت روانشناسی اوهایو است و در مدرسه نابینایان ایالتی اوهایو در کلمبوس، اوهایو کار می کند.

او معتقد است که ناتوانی در تفکر واضح و انتقادی می‌تواند منجر به تفسیر نادرست اطلاعات شود و باعث بروز مشکلاتی در محل کار، روابط و مدرسه شود.

کودکان ممکن است با استفاده از تفکر انتقادی، آگاهی بیشتری نسبت به جهان و اینکه چگونه خود را در آن می بینند، پیدا کنند. کودکانی که مهارت های تفکر انتقادی دارند، تمایل به درک و پذیرا بودن نیز دارند.

“توانایی های تفکر انتقادی ممکن است به درک فرد از خود، دیگران و دنیای اطراف مشکلات روزمره، خلاقیت و بهره وری کمک کنند.” امی مورین، LCSW

به گفته دکتر پیکریل، توانایی‌های تفکر انتقادی ممکن است به طرق مختلف به کودک شما کمک کند. مهارت‌های تفکر انتقادی، کودک شما را برای غلبه بر مشکلات و چالش‌های زندگی، از انجام دادن تکالیف سخت مدرسه و فهمیدن نظرات او در مورد بسیاری از موضوعات گرفته تا ایجاد روابط و مقاومت‌کردن در برابر فشار همسالان، آماده می‌کند.

چطور تفکر انتقادی را به کودک بیاموزیم؟

همانطور که گفته‌شد این مهارت، یکی از مهارت‌های مهمی است که والدین بایدبه کودکان خود آموزش دهند.

در ادامه به توصیه‌هایی برای آموزش تفکر انتقادی به کودکان می‌پردازیم.

  • با کودک خود بازی کنید
  • کودک را به پرسیدن تشویق کنید
  •  الگوهای خوبی باشید
  • کودک را در موقعیت تصمیم‌گیری قرار دهید
  • مهارت حل مسئله را با کودک تمرین کنید
  • نحوه مواجه خود در موقعیت های مختلف را برای کودک توضیح دهید
  • به آن‌ها برای فکر کردن زمان بدهید

 

یکی از روش های تقویت مهارت انتقادی درکودکان،بازی های خلاقانه و فکریست.

بازی هایی همچون قصه‌گویی،بازی با کلمات،و انواع بازی های استراتژیک و فکری به این فرایند کمک می‌کند.

دومینو و رباتیک از جمله فعالیت های موثر در این موضوع می‌باشد که سعی در بهبود قوه تخیل و خلاقیت و به طور خاص بهبود مهارت تفکر انتقادی دارد.

شرکت بارمان رباتیک با طراحی پک های دومینو و رباتیک برای تقویت مهارت های مختلف در کودکان این مرز و بوم امیدوار است در موفقیت های پیش‌رو سهیم باشد.

 

علاقه‎‌مندان به خرید این پک‌ها میتوانند از سایت‌های معتبر مانند دانشجو‌کیت یا دیجی‌کالا این محصولات را دریافت نمایند.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.