ربات امدادگر چیست؟ و انواع این ربات ها

ربات امدادگر چیست ؟

پس از یک بلای طبیعی مانند زلزله یا سیل، اغلب اوقات عملیات جستجو و نجات بازماندگان یا قربانیان در مناطق آسیب دیده برای تیم های جستجو و نجات کار بسیار خطرناکی است.

ایده اصلی پشت این دسته از ربات ها، ساخت ربات های قوی برای حرکت در مکان های خطرناک یا غیرقابل دسترس است.

از ربات امدادگر می‌توان برای ارزیابی وضعیت و یافتن افرادی که ممکن است در یک مکان گیرافتاده باشند استفاده کرد و مکان را به تیم‌های نجات داد، به نحویی که تمام تلاش‌ها بر مناطقی متمرکز شود که قربانیان هتستند.همچنین از ربات‌ امدادگر برای حمل لوازم پزشکی و مواد غذایی نیز استفاده می‌کنند و در نتیجه منابع در جایی که بیشتر مورد نیاز هستند متمرکز می‌شود.

مسائل اصلی تحقیقاتی در زمینه ربات ها برای ماموریت جستجو و نجات، استحکام، دوام و قابلیت استفاده ربات ها است.نحوه طراحی ربات هایی که به راحتی حمل و نقل می شوند، می توانند در هر شرایط آب و هوایی کارآمد باشند و نیروی طولانی مدت دارند.ربات امدادگر می تواند مکان خود را جهت یابی کند و دارای حسگرهای کافی برای شناسایی قربانیان و مکان یابی آن ها است.

 

 

انواع ربات های نجات

  • ربات های نجات در آب
  • ربات های نجات زمینی
  • ربات های آتش نشان
  • هواپیماهای بدون سرنشین (پهباد ها )

 

ربات های نجات در آب

بسیاری از عملیات های نجات در آب در شرایط خطرناک انجام می‌شود که برای انسان بدون خطر آسیب جدی یا از دست‌دادن جان بسیار دشوار است.

ربات امدادگر در آب ها به مکان هایی می‌روند که انسان نمی تواند – و نباید برود.

 

ربات های جستجو و نجات زمینی

این دسته از ربات امدادگر بیشتر در مواقع زلزله یا جنگ و غیره استفاده میشودو طراحی خاص و نوع حرکت ربات به آن قابلیت حرکت کردن در مخروبه ها ، مکان های تاریک و تنگ و غیره را می‌دهد.

ربات های نجات هوایی

هواپیماهای بدون سرنشین، فناوری پرواز پیشرفته هستند که در همه چیز از سرو کوکتل گرفته تا تحویل مواد غذایی و تشدید ژئوپلیتیک ظاهر می‌شوند . این ربات ها همچنین مرکز تلاش‌های جستجو و نجات هوایی و پیشگیری از بلایا هستند.

چه پرواز انفرادی و چه اتصال به سایر دستگاه ها، پهپادها و وسایل نقلیه بدون سرنشین (پهپاد) دارای چند ویژگی مشترک هستند: اسکنرهای لیزری و یا رادار برای ناوبری، دوربین های ویدئویی برای ضبط و پخش جزئیات به خدمه از راه دور و تصویربرداری حرارتی برای کمک به بازماندگان.

ربات های زلزله و آتش نشانی

ربات های نجات، تفاوت بین مرگ و زندگی هستند. یک ربات امدادگر در مکان هایی که انسان به علت وجود دود یا کمبود اکسیژن توانایی حضور ندارد به راحتی کار میکند، این یکی از مزیت های بسیار مهم این ربات ها در زلزله و مواجه با آتش است .

نحوه طراحی قطعات و پایداری در برابر دما در این نوع ربات ها حائز اهمیت است. گاها از تعداد بالایی ربات استفاده میشود که این ربات ها از طریق یک «الگوریتم ازدحام» با هم کار می‌کنند. ربات های آتش نشان دارای طیف وسیعی هستند. به عنوان مثال، سازمان آتش نشانی توکیو، ده ها نوع مختلف ربات را در میان رده های خود به حساب می آورد.

 

یکی از پک های آموزشی رباتیک بارمان،کیت آموزشی امداد روبو می‌باشد. این کیت به صورت تخصصی، کارکرد انواع سنسور و نحوه اتصال آن به برد را آموزش می‌دهد.

امداد روبو یک ربات مسیریاب و امدادگر است که قابلیت خاموش کردن آتش را نیز دارد.

این دوره آموزشی برای کودکان دوره دبستان طراحی شده‌است و دانش‌آموزان را برای ورود به دنیای حرفه‌ای رباتیک آماده می‌کند.

هدف اصلی کیت امداد روبو، آموزش مفاهیم پایه برق و الکترونیک به زبان مناسب و قابل درک برای کودکان، افرایش خلاقیت و هوش افزایی میباشد.

امداد روبو که به صورت تخصصی توسط تیم بارمان رباتیک ارائه میشود، بسته‌ای شامل المان‌ها و سازه‌های مکانیکی، موتور و گیربکس، بردها و قطعات الکترونیکی است.

دانش‌آموزان با استفاده ازاین قطعات می‌توانند چندین ربات متنوع بسازند و خلاقیت خود را به چالش بکشند.

 

 

جهت خرید این بسته آموزشی می‌توانید از سایت دانشجو کیت اقدام فرمایید یا با ما در تماس باشید.

همچنین برای دیدن تصاویر بیشتر از این محصول و سازه های خلاقانه ، گالری تصاویر را مشاهده فرمایید.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در reddit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.